Jak na správné opalování

Jak na správné opalování

Bronzové zbarvení pleti sluší každému. Jak se ale opalovat správně, abychom co nejvíce šetřili pokožku?

Poprvé se lidé začali cíleně opalovat na přelomu 19. a 20. století. Do té doby byla známkou vyššího postavení bílá, tedy sluncem nepolíbená pokožka. Zhruba v polovině minulého století se pak bronzové zabarvení kůže stalo symbolem nového životního stylu. Opálená pleť ještě dnes zejména v posttotalitních evropských zemích symbolizuje blahobyt a úspěch - hlavně v zimě, kdy je zřejmé, že se dotyčný vydal za sluncem někam do tropů.

Často se setkáváme s tvrzením, že časté opalování není zdravé. Záleží ale také na tom, jak se opalujeme. Pokud neděláme chyby, kůže za pomoci pigmentace zvyšuje přirozenou ochranu před spálením a vytváří tolik potřebný vitamin D, který je důležitý pro zdravé kosti a pohybový aparát.

Je třeba znát svůj fototyp

Před opalováním je důležité vědět, jaký typ kůže máme. V Evropě se rozlišují čtyři základní typy pokožky, které se snadno rozpoznají podle náchylnosti ke spálení na slunci či toho, jak dlouho pokožce trvá, než zhnědne. V Česku je nejběžnější II. a III. fototyp, tedy evropský typ se světlou kůží a evropský typ s tmavou kůží. Lidé s II. fototypem se velmi rychle spálí, kůže hnědne pomalu a jejich první nechráněný pobyt na slunci by měl trvat 10 až 20 minut. V Česku by měli používat přípravky s ochranným faktorem 20, ve Středomoří pak s SPF ochranou 40+. III. fototyp hnědne snadno a rychle, jeho první nechráněný pobyt na slunci může trvat až 30 minut a ve Středomoří mu stačí přípravky s SPF ochranou 20 - 25.  Proto si zjistěte svůj fototyp a podle toho se chraňte.

Zásady správného opalování

  • Nejlepší je nechat kůži, aby si na sluneční záření zvykala postupně – vyhnete se tak spálení. Sluníčka si užívejte nejvýše jednou denně.
  • Když slunce nejvíce pálí, zůstávejte pokud možno ve stínu – zejména pak mezi 11. a 15. hodinou.
  • Používejte správné UV filtry. Zvolte přípravky chránící před UVA i UVB zářením. Dřívější tvrzení, že UVA záření není škodlivé, se ukázalo jako mylné. Dnes se ví, že i to je karcinogenní. V létě se doporučuje minimálně faktor č. 15 pro dospělé, pro děti 30. Používejte ochranné krémy správně - vzhledem k tomu, že přípravky začínají působit až po určité době, natírejte se minimálně 20 minut před sluněním. Pokud se koupete, počítejte s tím, že na krémy bude působit teplo, pot a voda. Jejich účinek se proto bude stále snižovat. Proto se musíte natírat několikrát denně. A nezapomínejte chránit před sluncem také rty.
  • Budete-li při opalování pozorovat neobvyklou reakci, např. vyrážku, svědění nebo nezvykle rychlé spálení, ihned s ním přestaňte. Ve vážnějších případech vyhledejte lékaře.

Aby slunce neublížilo

Co může způsobit nesprávné nebo rychlé opalování? Je toho docela dost, takže popořadě:

1) rychlejší stárnutí kůže, 2) zbytečné vrásky navíc, 3) pigmentové skvrny, 4) bolestivé spáleniny, 5) poškození pokožky, 6) rakovinu

Životní pojištění Můj Život

Můj život

  • Pojištění poskládané podle vás
  • Zabezpečení celé rodiny
  • Nastavení investic na míru

Více informací

Krátkodobé cestovní pojištění individuál

Cestovní pojištění

  • Balíček si poskládáte podle sebe
  • Kryje všechna rizika
  • Územní platnost Evropa nebo Svět

Více informací

Krátkodobé cestovní pojištění K moři

K moři

  • Až 50 % sleva pro rodiny s dětmi
  • Zdarma asistenční služba
  • Kryje všechna běžná rizika

Více informací