Hoďte podzimní chmury za hlavu

Hoďte podzimní chmury za hlavu

Listí už je pryč, barvy z přírody skoro vymizely, dny jsou stále kratší a navíc je čím dál tím víc lezavo. Není divu, že člověk má hned po ránu depku.

Nálada většiny z nás teď klesá rychleji než venkovní teplota. Lidé kolem pokašlávají a posmrkávají, všichni se už halí do teplých bund a kabátů a zamračené tváře ukrývají za šálami omotanými kolem krku a pod čepicemi. Dá se tento podzimní nečas přežít alespoň trochu v pohodě?

1) Chce to víc světla

V severských zemích mají největší počet sebevražd na světě. Je to dáno hlavně nedostatkem slunečního světla. A všudypřítomná tma je pak spouštěčem špatné nálady. Seveřané se tomu snaží čelit několika způsoby. Tím nejméně vhodným je kromě sebevražd zvýšená konzumace alkoholu, vhodnějším (ale ne pro každého) je psaní detektivek – všimněte si, kolik jich severští autoři každoročně publikují -, a tím nejjednodušším je světlo. Rozsviťte si lampičky po celém bytě, i když je venku ještě den. Zapalte si svíčky. O víkendu si zalezte pod peřinu, vezměte si nějakou hezkou knihu a užívejte si blahodárného tepla svého pelíšku i světla, které vydává lampička u postele.

2) Co takhle nakopnout organismus?

K dobré náladě pomáhají vitaminy. Zásobujte své tělo čerstvým ovocem a zeleninou, skvělé jsou ale i ořechy nebo čokoláda s vysokým podílem kakaa. Dejte si k snídani fresh, nebo si do jogurtu nakrájejte čerstvé ovoce. Jako přílohu k masu si dopřejte zeleninu nebo salát. Nejen, že pak budete mít barevnější talíř, který vám trošku zlepší náladu v průběhu sychravého dne, ale získáte i dostatek sil v boji proti nepříjemným virózám a nemocem z nachlazení.

3) Pomáhá i pohyb

Jistě, komu by se chtělo do toho nečasu, když člověk přijde z práce utahaný a venku už je stejně tma. Aspoň o víkendu ale zapomeňte na lenost, vyjděte si někam na procházku a zkuste to svižným tempem. Stačí půlhodinka a uvidíte, že domů se pak budete vracet v mnohem lepší náladě. Pokud to do práce nemáte daleko, ale přesto do ní dojíždíte, zkuste si někdy přivstat a jděte do ní pěšky. Po příchodu na pracoviště se budete cítit mnohem lépe a energii zúročíte i při plnění pracovních povinností.

4) Nedovolte, aby vás ovládl stres

Kromě tmy vás trápí i spousta restů a v práci nebo doma navíc nevíte, kam dřív skočit? Není divu, že jste vystresovaní a nejraději byste sáhli po nějaké uklidňující tabletce. Mnohem lepší ale je osvojit si nějakou antistresovou techniku. Někomu pomáhá přenést se několikrát denně v duchu na příjemné místo. Někdo provádí dechová cvičení. Jiný zase úplně vypne a dopřeje si několik minut jen sám pro sebe.

5) Buďte s lidmi, které máte rádi

Proč čelit podzimní depce o samotě? Nejlepší je se ze všeho vypovídat. Obvolejte kamarády a vyrazte s nimi někam ven – na kafe nebo na skleničku. Můžete se ale také společně vypravit za kulturou. Podzim je přímo nabitý divadelními premiérami, skvělými koncerty i filmovými novinkami. Například 29. listopadu přijde do kin nový krimithriller „Vdovy“, takže pokud máte rádi napětí, určitě si přijdete na své. A ten samý den vystoupí v brněnském Sono Centru skvělá zpěvačka Lenny. Pokud patříte k jejím fanouškům, teď už jistě víte, jaký program si naplánovat.