Běhat můžete i na podzim

Běhat můžete i na podzim

Dny se zkracují, po ránu a navečer je mráz a navíc i tma… Jenže pokud rádi běháte, svého oblíbeného sportu se nemusíte vzdávat ani na podzim.

Venku je leckdy počasí, že by ani psa nevyhnal, a tak se mnozí vymlouvají, že teď přece běhat nepůjdou. Lépe je přece zůstat doma v teple, otevřít si knihu nebo si nalít skleničku… Jistě, ale to všechno jsou výmluvy. Samozřejmě, teď už nestačí jen obléct si kraťasy a tričko a vyběhnout na svou oblíbenou trasu. Na podzim se mění teplota z hodiny na hodinu, přichází vítr, déšť, k tomu bláto, mokré listí, kluzké kameny. Jenže - není špatné počasí, je jen špatné oblečení. Takže jak na to?

Základem je vrstvení

Na běhání si neberte žádné tlusté mikiny, bavlněná trička, flísové či zimní bundy. Začněte funkčním prádlem, které se přizpůsobuje tělu v různých klimatických podmínkách a udržuje ho neustále v co největší pohodě. V zimě zahřeje a v létě ochladí, při sportování zase pomáhá odvádět pot.  Nejčastěji se používá třívrstvý systém složený ze sací vrstvy (termoprádla), tepelně-izolační vrstvy (obvykle flísové materiály) a ochranné vrstvy (svrchní oblečení: bunda a kalhoty), která chrání tělo před nepříznivým počasím. Svrchní vrstva musí být proto nepromokavá, aby vlhkost nepronikla k tělu, zároveň ale velmi prodyšná, aby se vlhkost vyprodukovaná tělem odpařovala snadno ven.

Co na nohy?

Pokud je sucho a poběžíte po silnici, stačí normální silniční běžecké boty, v nichž jste běhali v létě. Jestliže se ale chystáte do terénu, vhodnější jsou boty s odolnou podrážku, která vás bude dostatečně izolovat od chladné země. Sáhněte klidně po krosové obuvi, která má podrážku s hrubším vzorkem, a dodá vám lepší záběr jako zimní pneumatiky. Nezapomeňte, že boty jsou alfou a omegou toho, zda se budete při běhání cítit komfortně. Je třeba, aby vám obuv vyhovovala nejen velikostně, ale i typem podrážky. Podrážka musí totiž zvládnout přechody z chladu do tepla, bláto i případnou posypovou sůl, a proto musí dobře přilnout i ke kluzkému a mokrému povrchu.

Nejen nohy, ale i hlava musí být v teple

Přestože je hlava nejcitlivější partií, mnozí na ni často zapomínají. Přitom z ní odchází tělesné teplo, čelo se potí, a proto je třeba udržet ji v teple. Při běhání zapomeňte na kulichy nebo klasické čepice, a pořiďte si funkční šátky, širokou čelenku nebo tenkou běžeckou čepici. Chrání, dýchají, zamezí prochladnutí dutin a dopřejí vám pak teplo i po celém těle. Bez pokrývky hlavy na podzim vůbec nevybíhejte.

Praktičtí pomocníci

Na podzim je brzy tma a na cestu nemusí být vždy perfektně vidět. Určitě se proto vyplatí čelovka. Pozor, ani v chladnějším období nezapomínejte na pitný režim, takže užitečným pomocníkem je i držák na lahev. Se zhoršujícím se počasím se zvyšuje také riziko úrazu - na vyběhaných trasách vás může zničehonic překvapit náledí, bláto či listí. Pomoci mohou runningové hole, díky kterým se budete cítit stabilnější, a zapojení paží uleví nohám.

Praktický bonus

Na podzim se zpomaluje metabolismus, ale vy ho díky pravidelnému běhání udržíte v chodu. Vánoce si tak užijete mnohem víc než vaši líní kamarádi, protože se nebudete muset tolik hlídat. Takže sousto kapra nebo pár kousků cukroví navíc vás vůbec nemusí trápit - vyběhané tělo všechny kalorie krásně spálí.