5 tipů, jak se ráno nastartovat

5 tipů, jak se ráno nastartovat

Taky vás po ranním zazvonění budíku berou všichni čerti? Jenže komu by se chtělo opouštět vyhřátý pelíšek a s úsměvem na rtech se chystat do práce?

Možná jste ranní ptáčata, možná noční sovy, ale vstávání nemá rád asi nikdo. Zejména, když víte, že musíte vypravit nejen sebe, ale i děti do školky či do školy, a v práci vás pak čeká spousta povinností včetně nudných porad. Jak se tedy zdravě „nabudit“, abyste všechny ranní peripetie zvládli pokud možno v klidu a v pohodě?

1) Choďte spát ve stejnou dobu

Především je důležité neponocovat a chodit spát vždycky ve stejnou dobu, a to nejen v pracovních dnech, ale i o víkendech. Tělo si zvykne na určitý rytmus a bude vědět, kdy se může naplno oddat odpočinku. Ono se to lehko říká a někdy těžko plní, ale opravdu to jde - chce to jen trochu dobré vůle. Důležité také je, aby vás v ložnici nerušily nejrůznější elektronické přístroje, takže televize ani mobilní telefon do ní nepatří. Do postele si neberte ani pracovní nebo rodinné starosti, zkuste vypnout a myslete na něco příjemného, nebo si před spaním čtěte nějakou pěknou knihu. Často se doporučuje dát si před ulehnutím šálek teplého mléka nebo bylinkový čaj – záleží na vašich chuťových preferencích.

2) Spěte na kvalitní matraci

Základem klidného spánku je kvalitní matrace a rozhodně se nevyplatí na ní šetřit. Pokud spíte na hrbolech nebo vás do zad tlačí péra, není divu, že jste po ránu rozlámaní a rozmrzelí stejně jako pohádková princezna na hrášku. Ložnice by měla být dobře vyvětraná a nemělo by se v ní přetápět. Myslete na to, až nastane topná sezóna. Doporučuje se vstávat do denního světla, ale to v blížících se měsících nebude pro většinu z nás možné. Proto si aspoň na noc nezatahujte žaluzie nebo závěsy. 

3) Po ránu to chce energii

Mnozí do sebe ráno kopnou šálek kávy nebo čaje a do práce vyběhnou bez snídaně. Odcházet s prázdným žaludkem je ale velká chyba! Snídat by se mělo ještě v pohodlí domova, i když po probuzení nemáte třeba hlad ani chuť. Nemusí to být nic velkého, potřebnou energii vám dodají sacharidy, tedy například celozrnné pečivo nebo celozrnné snídaňové cereálie. Celozrnné potraviny mají totiž nižší glykemický index a díky vláknině, kterou obsahují, vás zasytí na delší dobu. Další důležitou složkou snídaně jsou i bílkoviny, které najdete v mléce, mléčných výrobcích či vejcích.

4) Trocha cvičení nikoho nezabije

Zkuste si do ranních návyků zařadit ranní rozcvičku. Nemusí být kdovíjak dlouhá, abyste neztráceli drahocenný čas – stačí i pět minut. Cviky vám v těle rozproudí krev a některé zvládnete také v pohodlí postele. Uvolnění a protažení navíc stimuluje a uvolňuje endorfiny, které jsou známé jako šťastné hormony, a ty z vás odplaví všechny ranní chmury.

5) Sprcha jako životabudič

Sprchování je nejen ideální způsob osobní hygieny, ale působí blahodárně i na vaši mysl – po ránu totiž osvěží a dodá energii. Navíc má příznivý vliv na prokrvení kůže, zvláště pokud sprchu zakončíte studenou vodou.