Viry se neukládají ke spánku ani na jaře

Viry se neukládají ke spánku ani na jaře

Jarní příroda se probouzí a všichni se radují ze sluníčka a tepla. Jenže právě teď jsme nejvíc oslabení po zimě a viry už si na nás brousí zuby.

Venku krásně svítí sluníčko, tak honem kabát dolů a pojďme se někam vyhřívat, ideálně na lavičku v parku nebo do nějaké restaurační zahrádky. Jenže nazítří už toho litujeme - máme kašel, rýmu, trápí nás zimnice, bolí nás klouby… Jak to, že jsme zase nemocní? Vždyť je přece jaro! Jenže právě toto období je pro lidský organismus vysoce rizikové. Přes zimu jsme trpěli nedostatkem slunečního světla a přirozeného zdroje vitaminů, a protože jsme oslabení, jsme více náchylní k jarním chřipkám, únavám a nachlazením. A hlavně: vůbec není pravda, že chřipky jsou výhradně zimní záležitostí a teď na jaře si dávají „pohov”. Navíc po dlouhém období chladu a temna nám chybí přirozené zdroje vitaminů, protože jsme měli jinou skladbu jídelníčku, a většina z nás také omezila pohybové aktivity. Pak vůbec není divu, že naše tělo je právě teď živnou půdou pro chřipkové viry.

Jak se nakazíme?

Stejně jako v zimě. Viry se nejčastěji přenášejí kapénkovou infekcí - chytíme je tedy, když někdo vedle nás kýchá, smrká nebo kašle, ale třeba i při tak banálním kontaktu, jako je podání ruky. Ideální by bylo nezdržovat se v kolektivech, kde je větší riziko přenosu kapénkové infekce, jako jsou prostředky hromadné dopravy, divadla nebo koncertní sály. To ale samozřejmě většinou není možné. A navíc, pracující lidé mívají sklon nachlazení a chřipku přecházet, protože kolegové a šéfové v zaměstnání by se bez nich přece neobešli a nemocenská je dnes k smíchu. Nicméně, ohleduplní lidé by měli myslet i na ostatní a kapénkové infekce zbytečně nešířit.

Co prevence?

V jarním jídelníčku proto musí mít významné zastoupení především čerstvá zelenina a ovoce. Tím snížíte energetický příjem a tělu zároveň dodáte potřebné vitaminy, minerály a vlákninu. Při jarních nákupech rozhodně nezapomeňte přihodit do košíku hlávkový salát, špenát, kedlubny, ředkvičky, brokolici, jablka nebo grepy. Tento základ musí být ale doplněn i o kvalitní živočišné bílkoviny, jejichž nejlepším zdrojem je mléko a mléčné výrobky. Ty totiž obsahují vitamin D, který je pro naši celkovou imunitu nepostradatelný.

Pomůže dostatek spánku i pohybu

Skvělou prevencí (a ostatně i léčbou) je rovněž dostatek spánku. Zapomínat byste však neměli ani na sport. I když se vám může zdát, že vás sportování na jaře jen oslabí a budete naopak náchylnější k nemocem, opak je pravdou. Pouhá půl hodina mírného cvičení týdně posiluje imunitní systém a snižuje riziko onemocnění. Lidé, kteří věnují denně alespoň dvacet minut aerobnímu cvičení, mají pak  o 50 % menší riziko, že je skolí chřipka. Lidé, kteří pravidelně sportují, ale i přesto se někde nakazí, se léčí o třetinu kratší dobu. Jejich onemocnění má také mírnější průběh než u lidí, kteří se nechtějí hýbat.
Ideální je také pravidelné otužování chladnou až studenou vodou, a to po celý rok. Díky tomu je organismus odolnější vůči infekcím. Otužování je vhodné zahájit právě teď na jaře nebo v létě. Samozřejmostí, a to nejen v období chřipek, je také mytí rukou po každém příchodu z venku.

Když už vás chřipka skolí

Chce to ležet, vyležet a pít hodně tekutin. Jako přírodní lék pomáhá nejvíce česnek, který je jedním z nejsilnějších bojovníků proti chřipce a nachlazení. Ostatně, jeho zázračné účinky dobře znaly i naše babičky. Česnek je totiž silné přírodní antibiotikum, antivirotikum a má silné antiseptické účinky. Léčivé účinky medu a citrusových plodů snad netřeba připomínat.

Dobrá rada na závěr

Jakmile začne svítit  první sluníčko, které vypadá alespoň trochu jarně, všem se automaticky zlepší nálada a každý už se těší na obměnu šatníku. V těchto dnech je ale velmi důležité nepodceňovat počasí, které je jak na houpačce. Je třeba oblékat se tak, abyste zabránili prochladnutí. Ovšem vysvětlujte tohle své pubertální dceři, když se navléká do tenoučké módní bundičky, kterou potřebuje nutně „vyvenčit“….