Aby novoroční předsevzetí nebylo za trest

Aby novoroční předsevzetí nebylo za trest

Snad každý si někdy v životě dal nějaká předsevzetí, ovšem jen málokdo je dokázal naplnit.

Vůbec nejčastěji se k něčemu zavazujeme s příchodem nového roku. Ke klasickým novoročním závazkům patří, že přestaneme kouřit, začneme hubnout, více sportovat, šetřit… Jenže uplyne pár dnů a ke kuřáckému zlozvyku jsme se vrátili, váha je jako obvykle náš nepřítel, válíme se na pohovce a účet je na nule. Co je potřeba udělat, aby letošní rok dopadl jinak?

Hlavní problém tkví v tom, že mnozí si stanovují přehnané cíle. Jak pak ubíhají dny a výsledky snažení nejsou vidět, motivace mizí. S ní odchází i snaha a vše se vrací do starých kolejí. Pokud chcete uspět, pomůže, když si vytyčíte konkrétní – a hlavně reálné - mety.

Jak skoncovat s kuřáckým zlozvykem?

Velmi často si o půlnoci na Silvestra lidé slibují, že přestanou kouřit. Všichni přece dobře vědí, že cigarety škodí nejen průduškám a plicím, ale také peněžence. Ovšem přestat kouřit hned od prvního ledna krabičku denně? To je většinou nedosažitelný cíl, na kterém toto předsevzetí ztroskotává. Pokud tedy se sebou chcete opravdu něco dělat, začněte pozvolna, kouření postupně omezujte, ale rozhodně nepřestávejte už v polovině ledna. A hlavně: jestliže patříte k silným kuřákům, je namístě vyhledat odbornou pomoc. První radu vám poskytne váš praktický lékař, ale můžete samozřejmě zajít i do specializované poradny pro odvykání kouření. Tu dnes najdete v každém větším městě, často bývají zřízeny v rámci místních nemocnic. Kontakt na nejbližší poradnu vám dá právě váš praktický lékař, případně se podívejte na internet. 

Shodit do jara 20 kg?

Dietu po Vánocích potřebuje kdekdo, protože smažený kapr, řízky, salát, cukroví, chlebíčky a další dobroty se na váze většinou projeví. Odborníci na zdravou výživu však upozorňují, že hubnutí je úspěšnější na jaře, takže je na zváženou, zda s plněním tohoto novoročního předsevzetí chvilku nepočkat.Každopádně lékaři odrazují od radikálních diet a zázračných návodů, které slibují rychlý váhový úbytek. Rozumné podle nich je hubnout kilogram týdně, reálnější a pro tělo přirozenější je dokonce jen půl kilogramu. Ke změně jídelníčku je třeba přidat pohyb, stačí obyčejná chůze, která je dostupná pro každého. 

Začít se víc hýbat

Každý, kdo chodí cvičit pravidelně, to jistě zná - v lednu jsou tělocvičny a posilovny narvané k prasknutí a objeví se v nich mnoho nových tváří. Nejeden nadšenec si koupí permanentku na měsíc nebo rovnou na rok v naději, že ho to pak „donutí" cvičit dlouhodobě. Bohužel praxe už dávno ukázala, že ani permanentka za 25 tisíc korun na rok nikoho nedonutí chodit cvičit pravidelně.

Nicméně právě pohyb odkládat nemusíte a nemusíte ani utrácet za posilovnu. Máte-li rádi zimní radovánky, vyrazte na lyže. Pokud sněhu neholdujete, zkuste jógu, pilates nebo zumbu. Ideální je, když si najdete takový sport, který můžete provozovat sami. Vyhnete se tak výmluvě, že kamarádka zrovna tento týden nemohla jít cvičit.

Dobrá rada na závěr

Pokud jste svá předsevzetí až dosud nikdy nedodrželi, možná to příště už ani nezkoušejte. Zkuste si dát reálnější závazek – co třeba vyměnit komplet šatník? To už je docela příjemná záležitost, zejména teď, když jsou všude slevy. Anebo si příští rok dejte předsevzetí, že už si nikdy žádné předsevzetí nedáte. Jedině tak se vyvarujete zklamání z následného nedodržení či nesplnění daného úkolu.